لیست بیماری های غدد مترشحه داخلی شامل معافیت

برخی از مشمولان خدمت وظیفه عمومی که دچار برخی بيماری های غدد مترشحه داخلی می باشند، درباره قرارگرفتن در شمول معافیت سوالاتی دارند که در این مطلب به بررسی این معافیت ها خواهیم پرداخت.

بیماری های غدد

بيماری های غدد مترشحه داخلی دلیل برای معافیت

بيماری های غدد مترشحه داخلی دومین بخش از فصل دوم آیین نامه معافیت های پزشکی را به خود اختصاص داده است. براساس این آینن نامه، بيماری های غدد مترشحه داخلی شامل 10 بند می باشد که در ادامه به بررسی این بندها می پردازیم.

بیماری های غدد هیپوفیز جهت معافیت

بند یک بخش بیماری های غدد مربوط به بیماری های غدد هیپوفیز می باشد. غده هیپوفیز یک غده درون‌ ریز در بدن می باشد و متعلق به دستگاه هورمونی است. اختلالات این غده با توجه به گسترده بودن هورمون‌ های آن موجب بیماری‌ های مختلفی می‌شود. اگر فرد مشمول مبتلا به یکی از بیماری های گفته شده در زیر باشد در شمول معافیت دایم قرار خواهد گرفت. بیماریهای غدد هیپوفیز شامل:

  • آکرو مگالی 
  • ژیگانتیسم 
  • سندروم کوشینگ
  • دیابت بی مزه 
  • آدنوم هیپوفیز
  • هیپوفونکسیون کلّی هیپوفیز 

بیماری های غدد تيروئيد جهت معافیت

بیماری های کلی غدد تيروئيد به چهار دسته تقسیم بندی می شوند. در هر دسته، بسنه به شدت بیماری و علایم آن، فرد مشمول در شمول معافیت قرار خواهد گرفت. بیماری های غدد تيروئيد عبارت اند از:

  •  هیپرتیروئیدی با داشتن علائم واضح بالینی‌ و آزمایشگاهی (در مراکز دانشگاهی یا نیروهای مسلح) در صورت عدم پاسخ به درمان: معاف دایم
  • هیپرتیروئیدی و هیپوتیروئیدی با داشتن علائم واضح بالینی ‌و آزمایشگاهی (در مراکز دانشگاهی یا نیروهای مسلح) در صورت پاسخ به درمان : معاف از خدمات رزمی
  • گواترهای حجیم با میزان بیش از cc100‌ با اثر فشاری و علائم انسدادی مجــاری تنفــسی خارج ریوی (که با اسپیرومتری ثابت شده باشد ) : معاف دایم
  • تیروئیدیت های حاد و تحت حاد : شش ماه معاف موقت

بیماری های غدد پاراتيروئيد و فوق كليوی جهت معافیت

بند سوم و چهارم بیماری های غدد، به ترتیب مربوط به غدد پاراتيروئيد و فوق كليوی می باشد. بر همین اساس، مشمولین مبتلا به یکی از بیماری های هيپرپاراتيروئيدی، هيپوپاراتيروئيدی، پركاری غده فوق كليوی و كم كاری غده فوق كليوی در شمول معاف دایم قرار خواهند گرفت.

بند های پنجم و ششم بيماری های غدد مترشحه

در این دو بند به ترتیب مبتلایان به بیماری های ژنيكوماستی شديد و سندروم كلاين فلترو سندرم كالمن معافیت دایم دریافت می نمایند. در مورد بیماری ژنيكوماستی، می بایست بافت فيبروندولار گزارش شده باشد و در صورت گزارش بافت نظیر (چربی، مصنوعی و …) در سونوگرافی به استناد بند دهم (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

بيماري های غدد ديگر

کلیه تومورهای خوش خيم و بدخيم هيپوفيز در شمول معافیت دایم قرار می گیرند و در مورد تومورهای خوش خیم سایر غدد بدون اختلال عملکرد به استناد بند دهم (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد. همچین  هرمافروديسم ها نیز معافیت دایم دریافت می نمایند.

بيماري های تغذيه و متابوليک

بند هشتم به بیماری های تغذیه و متابوليک مربوط می باشد. بر همین اساس، ديابت قندی تيپ یک معافیت دایم دریافت می نماید. همچنین ديابت قندی تيپ دو در صورتی که هموگلوبين A1C بالاتر از 7 و قند ناشتای بيش از 126 اثبات شده طی بستری در مراکز درمانی نيروهای مسلح و يا دانشگاهی داشته باشد درشمول معاف دایم قرار می گیرد. علاوه بر موارد گفته شده هيپرانسولينيسم همراه با هيپوگليسمی اثبات شده در مراکز درمانی نيروهای مسلح و يا دانشگاهی نیز مشمول دریافت  معاف دایم خواهد بود.

مشمولین پزشک، بدون معافیت دایم

بند نهم بيماری های غدد فقط در خصوص مشمولين پزشک می باشد. بر اساس این بند، مشولین پزشکی که مشمول دریافت معافیت دایم در بيماری های غدد هستند اما قادر به طبابت در نيروهاي مسلح باشند به جای معافیت دایم فقط به آنها معاف از خدمات سنگين تعلق خواهد گرفت.

بند دهم، دستورالعمل سایر بیماری ها

در صورتی که فرد مشمول مبتلا به سایر بیماری های غدد شده باشد، بر اساس ماده 2 آیین نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی، معافیت وی در یکی از حالت های زیر قرار خواهد گرفت:

الف) سایر بیماری های موضوع این بخش که منطبق با دسته دوم ماده 2 آیین نامه می باشند : معاف از خدمات رزمی
ب) سایر بیماری های موضوع این بخش که منطبق با دسته سوم ماده 2 آیین نامه می باشند : شش ماه معاف موقت
ج) سایر بیماری های موضوع این بخش که منطبق با دسته چهارم ماده 2 آیین نامه می باشند : معاف دایم

ماده 2 آیین نامه معاینه و معافیت پزشکی

5/5 - (1 امتیاز)

Check Also

صدور کارت های هوشمند

اصلاح فرآیندها در صدور کارت های هوشمند پایان خدمت

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: اصلاح فرآیندها در صدور کارت های هوشمند پایان خدمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *