معافیت پزشکی چیست؟

معافیت پزشکی 

بعد از كنكور سراسری، سربازی را  می توان جدی ترين دغدغه همه جوانان (البته پسران) دانست. به همين دلیل پيدا نمودن راهی برای معاف شدن از خدمت سربازی، نگرانی بسياری از جوانان شده است. در ميان معافيت‌هاي موجود، معافيت‌ پزشكی بیشترین اقبال را دارد. 

معافیت پزشکی، معاف از رزم، معافیت

براساس تغییری کلی که در سال 93 در آیین نامه معافیت پزشکی صورت پذیرفت، بیشتر معافیت های دائم پزشکی به معاف از رزم تغییر یافتند و دسته معافیت های پزشکی به سخترین راه معافیت تبدیل گردید. اما باز مشمولینی وجود دارد که به دليل بيماري خاصي معاف مي‌شوند اما به دليل بي‌اطلاعي از قانون معافیت، خدمت سربازی را می گذرانند. در ادامه به بررسی اجمالی قوانین معافیت پزشکی می پردازیم.

آیین نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی:

بر اساس ماده 2 آیین نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی، مشمولان از نظر توان و سلامت جسمی و روانی در چهار دسته قرار می گیرند:

الف – دسته یکم : کسانی که از لحاظ جسمی و روانی، سالم بوده و قادر به انجام خدمت دوره ضرورت هستند.

ب – دسته دوم: کسانی که دچار بیماری یا نقص عضو یا اختلال روانی جزئی هستند و اگرچه به دلیل عدم برخورداری از سلامتی کامل، توان انجام امور رزمی را ندارند ولی به تناسب نوع بیماری یا نقص عضو و با لحاظ میزان تحصیلاتشان، قادر به انجام خدمت دوره ضرورت در امور غیر رزمی هستند و به عنوان مشمولان معاف از رزم شناخته می شوند.

ج – دسته سوم: کسانی که دچار عدم رشد یا بیماری های جسمی یا روانی درمان پذیر هستند و به دلیل اینکه باید برای بازیابی سلامت، تحت درمان و معالجات لازم قرار گیرند، در مدتی که براساس ضوابط موضوع این آیین‌نامه و پیوست آن تعیین می گردد، قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند و در مدت مذکور، به عنوان مشمولان معاف موقت پزشکی شناخته می شوند.

د – دسته چهارم: کسانی که دچار بیماری یا نقص عضو یا اختلال روانی غیرقابل درمان هستند و به طور دائم، قادر به انجام خدمت دوره ضرورت در امور رزمی یا غیر رزمی نیستند و آن دسته از مشمولان معاف موقت پزشکی که با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۴۰) قانون و ماده (۲۵) این آیین‌نامه، نیاز به معالجات طولانی مدت (بیش از دو سال) دارند و به عنوان مشمولان معاف دائم پزشکی شناخته می شوند.

در ابتدا مشمولین آماده اعزام به خدمت می بایست از نظر سلامت جسمی و روانی توسط یک پزشک که پزشک اول نامیده می شود، مورد معاینه قرار بگیرند. در صورتی که پزشک اول، مشمول را جز دسته های دوم تا چهارم تشخیص دهد، موضوع برای اظهار نظر به شورای شهرستان احاله می گردد. شورای شهرستان از سه نفر پزشک نیروهای مسلح نشکیل می گردد که رای اکثریت آنها ملاک عمل خواد بود.

در صورت تمایل جهت انجام مشاوره خدمت وظیفه عمومی با مشاوران مرکز مشاور گروپ تماس حاصل فرمایید.

9099071613 ( از سراسر کشور )

9092301613 ( ویژه تهران )

آیین نامه معرفی بیماری ها،نقص عضوها و عدم رشدهای موضوع تبصره ماده 2

قسمت دوم  آیین نامه معافيت‌ پزشكی مربوط به معرفی بیماری ها،نقص عضوها و عدم رشدهای موضوع تبصره ماده 2 می باشد که از 17 بخش تشکیل شده است که در ادامه به معرفی عنوان این بخش ها خواهیم پرداخت.

بخش اول: بیماری های عمومی

بخش دوم: بيماری های غدد مترشحه داخلی

بخش سوم: بيماری های پوست و بافت های زير پوست

بخش چهارم: بيماری های داخلي مغز و اعصاب (نورولوژی)

بخش پنجم: بيماری های اعصاب و روان

بخش ششم: بيماری های جراحي مغز واعصاب

بخش هفتم: بيماری های ريه و قفسه صدری

بخش هشتم: بيماری های استخوان (اسكلت)

بخش نهم: بيماري های دستگاه گوارش و جراحي عمومی

بخش دهم: بيماري های خون و انكولوژی (بدخيمی ها)

بخش یازدهم: بيماری هاي دستگاه ادراری تناسلی

بخش دوازدهم: بيماری های فك و دهان و دندان

بخش سیردهم: بيماری های چشم و عوارض بينائی

بخش چهاردهم: بيماری های گوش ، حلق و بينی

بخش پانردهم: بيماری های قلب و عروق

بخش شانزدهم: بيماری های روماتولوژی و بافت همبند

بخش هفدهم: بيماری های عفونی

Rate this post

Check Also

معافیت کفالت پدر

شرایط عمومی و اختصاصی اخذ معافیت کفالت پدر

معافیت کفالت پدر زیر مجموعه انواع معافیت کفالت محسوب می‌شود.  بسیاری از مشمولان خدمت وظیفه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *