شرایط عمومی و اختصاصی اخذ معافیت کفالت پدر

معافیت کفالت پدر زیر مجموعه انواع معافیت کفالت محسوب می‌شود.  بسیاری از مشمولان خدمت وظیفه عمومی در رابطه با شرایط عمومی و اختصاصی کفالت پدر سوالاتی دارند، که در این گزارش به تعدادی از آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

معافیت کفالت پدر

معافیت کفالت پدر، جایگزین سربازی

خدمت نظام وظیفه عمومی در ایران به خدمت سربازی عمومی گفته می‌شود که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمام مردان بالای ۱۸ سال ایرانی، به جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید به خدمت سربازی بروند. اما گذراندن خدمت سربازی شامل برخی نیز نمی‌شود که به آن دسته معافیت سربازی می‌گویند که در این گزارش به بیان یکی از این معافیت‌ها و شرایط عمومی و اختصاصی اخذ آن می‌پردازیم.

در صورت تمایل جهت انجام مشاوره خدمت وظیفه عمومی با مشاوران مرکز مشاور گروپ تماس حاصل فرمایید.

9099071613 ( از سراسر کشور )

شرایط عمومی معافیت کفالت پدر

شروط اصلی و عمومی همه معافیت های کفالت که معافیت کفالت پدر نیز جر آنها حساب می شود؛ سه مورد می باشد:

1- رسيدن به سن 18 سال تمام درهنگام طرح پرونده در هیئت رسیدگی

2- نداشتن غيبت

3- یگانه مراقب یا نگهدارنده (سرپرست) بودن 

بر همین اساس، کلیه افراد ذکوری که 18 سال آنها تمام شده است و وارد دوره غیبت سربازی نشده اند و همچنین تنها فرد ذكوری (پسر، برادر، نوه) باشند که مراقبت یا سرپرستی از پدر را به دلیل نیازمندی به مراقبت یا سرپرستی برعهده دارد، شرایط عمومی بهره مندی از این معافیت را دارا هستند.

شرایط اختصاصی معافیت کفالت پدر

شرایط عمومی معافیت کفالت پدر، مربوط به شرایط فرد مشمول می باشد، اما شرایط اختصاصی کفالت پدر، مربوط به شرایط پدر فرد خواهان معافیت است. بر همین اساس، سن پدر برای این معافیت می بایست ۷۰ سال تمام باشد و اگر میزان سن پدر کمتر از ۷۰ سال باشد، تنها در صورتی که به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی،پدر به علت بیماری نیازمند به مراقب باشد، در شمول معافیت کفالت قرار می‌گیرد. همچنین بر اساس مقررات قانون وظيفه عمومي مندرجات و سن اول ملاك رسيدگی است و سن اصلاح شده ملاك رسيدگی نمی باشد.

همچنین اگر برادر یا برادران دیگر فرد مشمول، به علت بیماری یا معلولیت قادر به نگهداری از پدر نباشند. فرد مشمول بدون در نظر گرفتن قانون “یگانه مراقب یا نگهدارنده (سرپرست) بودن” در شمول معافیت قرار خواهد گرفت. علاوه بر موارد گفته شده، پدر ۷۰ ساله و بیمار نیز نمی‌تواند فرزند خوانده خود را معاف کند.

در صورت تمایل جهت انجام مشاوره خدمت وظیفه عمومی با مشاوران مرکز مشاور گروپ تماس حاصل فرمایید.

9099071613 ( از سراسر کشور )

همچنین، اگر فرزند اول معاف کفالت بوده باشد و سپس آن فرزند به علت بیماری، معلولیت یا فوت شرایط نگهداری و سرپرستی پدر را از دست داده باشد، در صورت تایید بیماری یا معلولیت در شورای پزشکی و یا فوت فرزند اول معاف شده، فرزند دوم مشمول دریافت معافیت کفالت خواهد شد.

Rate this post

Check Also

صدور کارت های هوشمند

اصلاح فرآیندها در صدور کارت های هوشمند پایان خدمت

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: اصلاح فرآیندها در صدور کارت های هوشمند پایان خدمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *