هرآنچه که باید در مورد معافیت تحصیلی بدانید

به گزارش گروه نظام وظیفه مجموعه بزرگ مشاور گروپ، بسیاری از مشمولان خدمت وظیفه عمومی در رابطه با معافیت تحصیلی سوالاتی دارند که در این گزارش پاسخ خواهیم داد.

معافیت تحصیلی

چه کسانی شامل معافیت تحصیلی می شوند؟

بر اساس ماده 31 قانون وظیفه عمومی، کلیه دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف می‌باشند.

صدور معافیت فقط با گواهی اشتغال به تحصیل

صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی بر اساس ماده 33 قانون وظیفه عمومی، موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مراجع ذی‌ربط می باشد و مدت اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع است.

همچنین حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان تا سن 20 سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی 2 و 5 سال، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی‌ارشد ناپیوسته 3 سال، کارشناسی پیوسته 5 سال و کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال، دکترای پزشکی پیوسته 8 سال و دکترای تخصصی 6 سال است. در مواقع ضروری با تشخيص و اعلام كميسيون موارد خاص دانشگاه‌ های مربوط حداكثر يک سال به مدت فوق اضافه می شود.

دلایل لغو معافیت تحصیلی

بر اساس ماده 34 قانون وظیفه عمومی، دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول، در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل، باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی نمایند. مهلت معرفی مشمولان مذکور حداکثر یک سال پس از تاریخ انصراف، ترک تحصیل و اخراج و فراغت از تحصیل است.

پشت کنکوری ها، آماده اعزام به خدمت

مطابق با ماده 35 قانون وظیفه عمومی، مشمولان دیپلم که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور که مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت می‌باشند، پذیرفته شوند. تا زمانی که بر اساس ماده 33 قانون وظیفه عمومی به تحصیل اشتغال دارند، می‌توانند مشروط به اینکه دارای غیبت غیر موجه نباشند، از معافیت تحصیلی استفاده نمایند.

باید ها و نباید های معافیت تحصیلی

  • معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یک بار داده می‌شود.
  • معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در طول مدت زمان تحصیل فقط یک بار قابل تمدید است.
  • ترخیص کارکنان وظیفه بدون غیبت اولیه در حین خدمت جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر به جز در زمان‌های اضطراری و جنگ بلامانع است.

 

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

صدور کارت های هوشمند
اصلاح فرآیندها در صدور کارت های هوشمند پایان خدمت

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: اصلاح فرآیندها در صدور کارت های هوشمند پایان خدمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *